Hans Timmermans

Muziek, Video, Crossmedia, Performances en Installaties

Dans/muziek theater

742_bgr_zitzakgevecht2Bij het schrijven van dans- en theatermuziek is het vooral van belang om de interactie met de voorstelling op de vloer aan te gaan en  te ondersteunen .
Naast een maakproces vanuit mijn eigen studio, levert het werken vanuit een portable studio en dus op locatie, extra dynamisch. De muziek wordt dan op de gewenste locatie geschreven, gearrangeerd en/of gemonteerd. Het resultaat kan meteen beluisterd worden en toegepast binnen het theater of dansstuk. Tempo, pitch en arrangement kunnen direct beïnvloed worden zodat tijdens dit proces de techniek een duidelijke ondersteunende rol heeft en nooit het creatie proces in de weg zit.
Ook het gebruik van video-opnames kunnen het maakproces positief beïnvloeden. Zodra er scènes of phrases van het dans en/of muziektheater stuk klaar zijn, worden er video-opnames gemaakt van deze scènes. Dit beeldmateriaal wordt vervolgens als uitgangspunt gebruikt voor de compositie. Om het proces  te versnellen kan het resultaat op het internet bekeken worden, Het is eventueel mogelijk dit op een afgeschermde pagina te bekijken.
De uiteindelijke complete muziek montage kan naast nieuwe muziek natuurlijk ook bestaan uit reeds bestaande composities. Er zijn verschillende methodes om de uiteindelijke montage tijdens de voorstelling te gebruiken. Zo zou je kunnen werken met een doorlopende cd waardoor het complete stuk in 1 keer wordt gestart en doorloopt tot het einde. Ook zou je kunnen denken aan 2 cd's die om en om worden ingestart door een soundtechnicus. Mocht de wens er zijn tot interactie en improvisatie, dan zou men ook kunnen denken aan de optie om de muziek live uit te voeren. Voorop staat dat de techniek ondersteunt en nooit het creatieve proces in de weg zit.